- Geschreven door hans platenburg
Een prachtige aluminium reddingseenheid Tinn-Silver 550 Rescue is sinds enkele maanden paraat bij de Nijmeegse Reddingsbrigade. De oudere reddingsvletten van de NationaleReddingsvloot waren aan vervanging toe. Tycho Schekermans van de Commissie Varend
Redden (Nijmeegse Reddingsbrigade) is het vaartuig persoonlijk gaan ophalen in IJmuiden. Hij is enthousiast over de keuze voor de Tinn-Silver 550 Rescue: "Deze rampenunit is uiterst betrouwbaar en nog stabieler. We kunnen zeven mensen vervoeren of twee brancards met slachtoffers. De instap en uitstap via de boeg van het vaartuig is makkelijker, evenals het uit het water halen van drenkelingen via de Multideur. Daarnaast is dit vaartuig veel sneller: de vletten kunnen 20 km/h en met deze hebben we al 45 km/h gehaald. Niet onbelangrijk als elke seconde telt." De nieuwe boot is ook nog veel beter bij golfslag (bijv. op de Waal!).
De neerklapbare brugmast is uitgerust met moderne navigatie- en communicatieapparatuur. De schipper staat centraal achter een besturingsconsole met windscherm. Het vaartuig wordt aangedreven door een 50 pk buitenboordmotor en is uitgerust met de officiële 'striping' en meerdere zwaailichten. Tycho Schekermans is enthousiast over de vaareigenschappen: "Behalve sneller, is het aartuig ook goed manoeuvreerbaar en stabieler. Dat is echt belangrijk bij reddingsoperaties." De Tinn-Silver 550 Rescue is gebouwd uit 4mm zeewaterbestendig aluminium. De boot is over alles gemeten 6 meter lang en 2,15 meter breed. De diepgang is nog geen 25 centimeter.
Watersport Nijmegen feliciteert de Nijmeegse Reddingsbrigade met de versterking van de reddingsvlet met deze mooie Tinn-Silver 550 Rescue!
- Geschreven door hans platenburg
Watersport Nijmegen heeft haar website 'beeldscherm adaptief' gemaakt. Althans, onze technisch beheerder heeft deze klus geklaard, samen met nog wat andere
technische innovaties. De bestaande site wordt nu goed weergegeven in een mobiele browser. Met deze technische ingreep verandert de opmaak met de grootte van het scherm. Het inhoudelijk beheer hierbij blijft eenvoudig makkelijk, want de inhoud blijft verder hetzelfde als op de normale site.
- Geschreven door hans platenburg
'Dura Vermeer en Ploegam aan de slag met nevengeul Lent'
De Gelderlander vrijdag 29 juni 2012
Zo komt de nevengeul bij Lent eruit te zien. Foto: DG
NIJMEGEN - De Nederlandse bouwcombinatie van Dura Vermeer Divisie Infra BV en Ploegam BV gaat zeer waarschijnlijk aan de slag met de dijkverlegging in Lent, de aanleg van een nevengeul in de Waal en bouw van twee bruggen naar het toekomstige eiland Veur-Lent.
De gemeente Nijmegen heeft dat werk deze week vooralsnog aan deze combinatie gegund. De rivierverruiming is een klus van maar liefst 351 miljoen euro.
De gemeente Nijmegen voert de regie over dit project, dat onderdeel is van het programma Ruimte voor de Rivier van het rijk. Den Haag zorgt ook voor de financiering. Formeel kunnen de andere zeven partijen en bedrijven (ook buitenlandse) die ingeschreven hadden op dit project, nog in beroep gaan tegen de beslissing van de gemeente. Medio juli wordt daarom pas definitief bekend of Dura Vermeer en Ploegam in Lent echt aan de slag mogen gaan.
De ingreep bij Lent moet de regio straks droge voeten garanderen bij extreem hoogwater in de Waal. Vanaf 2013 wordt er gegraven aan de nevengeul, die 200 meter breed wordt. Het werk moet eind 2015, begin 2016 klaar zijn.
- Geschreven door hans platenburg
27 april 2012 Benno Boeters
De noordoever van de Waal bij Nijmegen ligt er nu kaal bij, maar volgend voorjaar gaan hier grote graafmachines aan de slag.
De bocht in de rivier, waar het water door een flessenhals van 350 meter breed moet – verderop is het winterbed gemiddeld duizend meter breed – krijgt er een nevengeul bij. Eind maart ging de gemeenteraad akkoord met het bestemmingsplan Ruimte voor de Waal.
De nevengeul wordt 3,5 km lang. De dijk die aan de kopse kant (ten oosten) ligt is de oude dijk die tot 10,5 m plus NAP wordt afgegraven. Gemiddeld zeventien dagen per jaar, bij een afvoer hoger dan 4600 m3/s zal de ‘drempel’ overstromen, licht technisch manager ir. Wierdy de Haan toe. Bij een maximale afvoer van 16.000 m3/s, de maatgevende afvoer in het Ruimte voor de Rivier-project, zal door de nevengeul het waterpeil op zo’n 1,5 km ten oosten van Nijmegen 34 cm lager liggen.
De dijk wordt 350 meter in noordelijke richting verschoven. Grond uit de nevengeul is deels bestemd om het eiland dat ontstaat op te hogen. Dan blijft nog vier miljoen kuub over om naar elders te transporteren.
In het gebied is men nu nog bezig met het speuren naar explosieven, archeologisch onderzoek en de verplaatsing van kabels en leidingen. Op dit moment loopt de aanbesteding voor het gehele project en in de zomer volgt de gunning. Er komen drie nieuwe bruggen over de nevengeul. Daarnaast bouwt men nu al hard aan de nieuwe brug over de Waal, ‘de Oversteek’. Vorige maand opende een informatiecentrum over het project zijn deuren aan de Waaloever.
Bron: Technisch Weekblad
- Geschreven door hans platenburg
Hoe ver staat het met de nieuwe stadsbrug De Oversteek?
Hoe ziet het eiland in de Waal er straks uit? Wat voor woningen
worden er gebouwd in en rondom de Waal? Op de nieuwe
informatieboot kunt u terecht met deze en andere vragen
over de verschillende projecten. U kunt er foto’s, tekeningen,
en videomateriaal bekijken. Daarnaast wordt u persoonlijk te
woord gestaan door iemand van de gemeente.
De gemeente Nijmegen bouwt op dit moment de beneden verdieping van
Quirin’s op de Waalkade om tot een informatiecentrum speciaal over de grote
Waalprojecten. Vanaf maart is de boot geopend voor publiek. Ook organiseert
de gemeente via het informatiecentrum rondleidingen door het gebied.
Contactgegevens en openingstijden
Informatiecentrum Nijmegen omarmt de Waal
Waalkade 100, 6511XR Nijmegen
Telefoonnummer: 06 - 11 70 07 33
Mailadres:
Woensdag t/m zaterdag
van 13.00 tot 17.00 uur
Zondag van 11.00 tot 17.00 uur
Bezoek op afspraak is mogelijk
- Geschreven door hans platenburg
Watersport Nijmegen heeft gekozen voor een nieuw logo. Het ontwerp is van Ramses Grothausen, voorzitter van NSSV Aeolus.
WSN vroeg hem de gedachte achter dit logo uiteen te zetten:
"Ik heb er voor gekozen om een abstracte vorm te ontwikkelen die de vertakking van de Waal naar de toekomstige nevengeul laat zien.
De kleur blauw staat voor leven, water, beweging en natuurlijk watersport. Blauw is een vriendelijke maar ook een zakelijke kleur die tevens sportief oogt. Dit zijn belangrijke aspecten die volgens mij goed bij WSN passen. Om het logo te breken heb ik de randen van het logo oneffen gemaakt. Hier ben ik geïnspireerd door onrustig wateroppervlak wat je voornamelijk ziet bij heftig weer of veel activiteit in het water.
Om het logo toch een iets formeler karakter te geven heb ik voor een strak en duidelijk lettertype gekozen. 'Lucida sans' is een lettertype dat niet alleen professioneel oogt maar ook goed afzet tegen het lettertype dat gebruikt is om de afkorting 'WSN' in het logo te verwerken. Op deze manier vormt het een consistent geheel".
Ramses, bedankt voor je ontwerp.
- Geschreven door hans platenburg
Voor de deelnemende en de volgende verenigingen, partners, opleidingen, relaties en andere geïnteresseerden brengt WSN regelmatig nieuwsbrieven uit. Hierin wordt verslag gedaan van ontwikkelingen en bijeenkomsten, worden relevante informatie en artikelen geplaatst en houden we ieder op de hoogte.
Veel verenigingsbesturen sturen deze nieuwsbrieven door aan hun leden. Vraag je bestuur hierom wanneer je geïnteresseerd bent. Je kunt je ook rechtstreeks hierop abonneren via een berichtje aan
2015
WSN Nieuwsbrief nr. 23 WSN Nieuwsbrief nr. 22
2014
Nieuwsbrief 17 Nieuwsbrief 18 Nieuwsbrief 19 Nieuwsbrief 20 Nieuwsbrief 21
2013
Nieuwsbrief 11 Nieuwsbrief 12 Nieuwsbrief 13 Nieuwsbrief 14 Nieuwsbrief 15 Nieuwsbrief 16
2012
Nieuwsbrief 4 Nieuwsbrief 5 Nieuwsbrief 6 Nieuwsbrief 7
Nieuwsbrief 8 Nieuwsbrief 9 Nieuwsbrief 10
2011
Nieuwsbrief 1 Nieuwsbrief 2 Nieuwsbrief 3